Januarimånad har rykte om sig att vara årets fattigaste månad. Därför är det
helt naturligt att de flesta hushåller med sina resurser, handlar minde, går
mer sällan på restaurang, kort och gott håller lite hårdare i plånboken än
normalt. Därför är SCB:s senaste statistik om ökad försäljningsvolym för
restaurangnäringen under januari otroligt glädjande! Sänkt restaurang moms ger
resultat. Restaurangernas
försäljningsvolym steg med 4,1 procent under januari, jämfört med samma period
förra året. Bäst gick det för kaféer, som ökade med 11,4 procent.
Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva
försäljningsvolymer under januari månad, särskilt bra gick det för kaféer
(+11,4 %) och lunch- och kvällsrestauranger (+7,4 %). Den kategori som hade
svagast utveckling i januari var personalrestauranger, vars försäljningsvolym
minskade med 5,4 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den
totala restaurangbranschen ökade med 5,2 procent i januari, jämfört med samma
månad förra året.
Ökade antal restaurangbesök ger en tryggare arbetsmarknad
och kanske rent av fler jobb. Många ungdomar är anställda inom cafébranschen
varför uppgången av försäljningsvolymerna inom denna verksamhet är extra
glädjande.